Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug

Ons merk in het kort

Een sterk merk

Een merk is meer dan een logo. Het beeld dat mensen van ons merk hebben is het 'fundament' onder onze missie. Wat mensen over een organisatie weten, denken en voelen heeft gevolgen voor wat ze doen. Stralen we uit dat we toegankelijk zijn? Denken ze aan ons als bron van hulp of expertise? Wat verwachten ze dat we te bieden hebben?

Onze missie

  • Wij staan naast ieder slachtoffer.
  • Wij zorgen dat slachtoffers worden gehoord.
  • Wij helpen slachtoffers vandaag verder.

Onze visie

  • Wij zijn dichtbij en direct aanwezig zodra dat nodig is.
  • Wij ondersteunen zo lang als nodig is en zo kort als kan.
  • Wij bieden praktische, juridische en psychosociale ondersteuning geïntegreerd aan.
  • Wij werken daarbij samen met partners in onze netwerken.
  • Vanuit onze kennis en deskundigheid zijn we een gids voor slachtoffers en hun sociale omgeving.
  • Zo helpen wij slachtoffers en nabestaanden de regie op hun leven terug te pakken.
  • Wij versterken de positie en vertegenwoordigen de belangen van slachtoffers.

Wat maakt ons uniek (basis positionering)

We zijn de enige organisatie die er voor alle slachtoffers is, niet alleen die van een bepaald delict. We delen ons expertise met publiek en professionals. Alles met het doel om slachtoffers te helpen om zich niet klein te laten krijgen door wat hen overkomen is. Als enige in Nederland hebben wij zowel psychosociale, juridische als praktische expertise in huis. 

1 Ingang voor alle vragen

We geven één ingang voor alle vragen (zijn 'one stop shop' voor slachtofferhulp):

  • We zijn het expertisecentrum over slachtofferschap en hulp.
  • We profileren onze diensten niet apart (juridisch, praktische of emotionele hulp).
  • Iemand kan meerdere soorten expertise nodig hebben afhankelijk van de situatie. 
  • Deskundige antwoorden geven en kennis delen.
  • We helpen in verschillende situaties, geven antwoord op vragen: wat daar ook voor nodig is. 
  • We wijzen de weg, beginnend bij iemands vraag. 
  • We geven antwoord op vragen die bijdragen aan het einddoel mensen helpen herstellen; zich niet klein laten krijgen door wat hen overkomen is. 
  • Met onze expertise en steun helpen we stappen te zetten, zodat mensen kunnen overwinnen wat hen overkomen is. 

Onze merkwaarden

We zijn en ogen:

  • Toegankelijk en benaderbaar.
  • Positief / hoopgevend (toekomstgericht, niet somber).
  • Vriendelijk, menselijk (inlevend).
  • Daadkrachtig en resultaatgericht (deskundig, betrouwbaar).
Toegankelijk en benaderbaar 
voor iedereen
  • We zijn niet afstandelijk/bureaucratisch. 
  • Onze hulp is altijd gratis. 
  • We ogen toegankelijk en (gebruiks)vriendelijk voor iedereen. 
  • We houden ons aan de WCGA-normen voor toegankelijkheid.
  • We spreken begrijpelijke mensentaal, geen 'beleidstaal'.
  • We spreken mensen met 'je' aan. 
Positief, hoopgevend
  • Iemands kracht is ons uitgangspunt.
  • We helpen mensen verder en stralen dat uit.
  • Slachtoffers zijn geen 'zielige' weerloze verliezers maar 'survivors'.
  • We gaan voorzichtig om met het woord 'slachtoffer' omdat het sommigen afstoot en hulp zoeken in de weg kan zitten.
  • We gebruiken geen donkere en sombere achtergronden.
  • We gebruiken het woord 'slachtoffer' zo weinig mogelijk.
  • We beelden geen treurig kijkende mensen af. 
  • Onze fotografie oogt echt, niet somber of geposeerd. 
Menselijk, vriendelijk (inlevend)
  • Ronde, overlappende cirkels maken ons herkenbaar. 
  • We gebruiken ronde, vriendelijk ogende vormen. 
  • We gebruiken geen hoekige vormen als het niet nodig is, we willen niet 'hoekig' en hard ogen.
  • We zijn een diverse organisatie, en brengen daarom verschillende typen mensen in beeld.
  • We zien er 'echt' uit: geen poses, herkenbaar Stock, of 'reclamisch'.
Daad krachtig en resultaatgericht (deskundig, betrouwbaar)
  • Deskundig overkomen stelt eisen aan hoe we er uit zien. 
  • We ogen nooit amateuristisch. We zijn zelf krachtig en laten slachtoffers als krachtige overlevers zien.

Wat we doen

Vele (on)betaalde medewerkers en professionals dragen er op verschillende manieren aan bij dat we mensen verder kunnen helpen: 

  • We luisteren en vangen slachtoffers op na strafbare feiten en rampen.
  • We staan naast mensen (bijv. in de rechtszaal, na een ramp) zodat ze niet alleen staan.
  • We helpen bij het maken van keuzes zoals wel/niet aangifte doen.
  • We geven 'persoonlijke helpers' advies over wat te zeggen en doen om effectief te helpen.                      
  • We geven juridisch advies.
  • We helpen bij het invullen van formulieren, verklaringen schrijven of aanvragen van een schadevergoeding.
  • Indien nodig helpen we met media omgaan.
  • We organiseren bijeenkomsten om kennis te delen.
  • We helpen professionals met vragen over slachtoffers hebben.
  • We luisteren en delen informatie (live en online).
  • We helpen praten (bijv. via lotgenotencontact, herstelcirkels, training 'Oordeel uit'). 
  • We komen op voor de positie van slachtoffers in bijv. de Tweede Kamer en stimuleren wetsverandering.